Curva Sud Ungheria

Bűn külföldi csapatnak szurkolni?

2017. március 28. - Szori

Sinkovics Gábor 2010-ben írt egy cikket, amely mély nyomokat hagyott bennem. Nem túl gyakran esik meg az ilyesmi – maradjunk annyiban,  hogy nem ő a kedvenc újságíróm. Ez a cikk, vagy inkább blogbejegyzés sem azért maradt számomra emlékezetes, mert annyira tetszett. Egy olyan kérdést tett fel, amit mi is gyakran megkapunk. Egy olyan jelenségről írt, amelyet minden külföldi csapat szurkolói ismerhetnek, akár TrollFociról is.

“Egyszer csak elém került az a Renault. Talán bevágott, talán a Holdról pottyant, nem is az a lényeg, hanem a zászló, amelyet a sofőr kifeszített a hátsó szélvédőre. De úgy ám, hogy műholdon keresztül még Las Vegasban is lássák. Nem is zászló volt az, kisebbfajta transzparens, amelyen az állt hatalmas betűkkel: Juventus.

A Juve csodálata töltötte be a kocsit.

Magam is szimpatizálok a Barcelonával, az Arsenallal, az Interrel, de eszembe sem jutna, hogy ilyen látványos akcióval jelezzem a világnak rajongásomat. Hanem az is nagy kérdés, mi visz rá egy magyar embert arra, hogy ilyen szinten szerelmesedjen bele az „Öreg Hölgybe”. Vagy bármelyik más külföldi csapatba. Ahhoz a televízióban hétről hétre megcsodált szép játékon kívül valami egészen más is kell: személyes emlékek, családi tradíciók (fater kivitt Kispestre, s csak lestem, csodáltam Tichy Lajost vagy Kocsis Lajost). A stadion közelsége, a kézzelfogható élmények és még sorolhatnám”

Biztos sok Milan-, Juventus-, Barcelona-, Real Madrid-, vagy éppen Chelsea-drukker kapta már meg ezt a kérdést, sokunknak vágták a fejéhez a fenti sorokat. (Persze lecsaphatnám azt a poént, hogy én sem értem, miért is csodálja bárki a Juventust, de ez most nem az a hely. :-) )

Persze valahol igaza van Sinkovics Gábornak. Teljesen más úgy szurkolni egy csapatnak, ha családi tradíciók miatt lesz valaki szerelmes egy klubba. Vagy azért, mert lokálpatriótaként a helyi csapat fanatikusává válik. Előbbi rám is igaz: édesapám és keresztapám Fradi-szurkolók, így én is az lettem. Ráadásul a “divatszurkoló” kifejezést sem lehet rám használni, mert lassan 10 éve bérletes vagyok, ha tehetem, idegenbe is követem a csapatot (vagy akár Pécsre a B-középet…). Olyan fanatikus vagyok, aki büszkén hirdeti a fradizmusát, aki akár a házára is kirakná hatalmas méretben a Fradi címerét. Mindezek mellett megnézem tévében (vagy streamen) az AC Milan összes meccsét, mert nekik is szurkolok. Egy fantasztikus Rossoneri-közösségnek az aktív tagja vagyok. Ugye blogot és Facebook-oldalt is szerkesztek, ami a Milannal kapcsolatos. Volt már piros-fekete zászló is a kocsimban, akár én is lehettem volna az, akit megszól Sinkovics Gábor.

milan_puskas.jpg

2009-ben játszottak a Milan sztárjai a Puskás Ferenc Stadionban (Forrás: origo)

Hogy lettem Milan-szurkoló? Hogy lesz bárki is egy külföldi csapatnak a szurkolója? Összehasonlítható mindez azzal, amikor valaki fradistának, újpestinek, kispestinek születik, és gyermekkora óta kijár meccsekre?

Mindennek oka van, szokták mondani. Egyébként maga Sinkovics is találgatja az okokat, részben meg is válaszolja a kérdést:

“Üzenet a szépségét, látványát vesztett magyar futballnak, amelyben nincsenek példaképek, nem maradtak sztárok, egyre kevesebb a kedvenc, s egyre csökken a nézők száma. Eközben a televíziók ontják magukból a külföldi meccseket, lassan nincs olyan bajnokság, amelyet valamilyen adón ne lehetne nézni. (…) Túlzó a kínálat. S ez belejátszik a magyar bajnokik látogatottságába is, az elkényelmesedett drukker inkább otthon marad, s megnézi a Liverpool–Evertont vagy a Parma–Juvét ahelyett, hogy kiballagna  a Hungária körútra vagy a Bozsik-stadionba. A magyar labdarúgás immár nem versenyezhet a gyorsabb, szemet gyönyörködtetőbb, a lelátókat megtöltő, varázslatos hangulatú angol, spanyol, olasz vagy német bajnoksággal.”

Ez nagyjából igaz, de én kicsit továbbmegyek. Azt nem akarom boncolgatni, miért járnak kevesen magyar bajnoki meccsekre, az nem ennek a blognak a témája, és nem tudnám összefoglalni pár sorban. Elég összetett kérdés, talán majd máskor, máshol erről is írok (véleményem és tapasztalatom van bőven).

De mégis hogyan lesz egy magyar futballszerető gyerekből egy külföldi top klub szurkolója? (A legtöbb rajongás gyerekként, azon belül is tinédzser korban alakul ki mindenkinél.)

A Maslow-piramis harmadik szintje a szeretet és a valahová tartozás szükséglete. Szükségünk van olyan közösségekre, ahová tartozhatunk, ahol olyanokkal lehetünk, akik hasonlóan gondolkoznak, mint mi. Lehet ez politikai, vallási, zenei vagy bármilyen érdeklődés körhöz kapcsolódó közösség. Egy focit szerető gyerek keresi ezt a közösséget a labdarúgás területén is. Ha az édesapja eltávolodott a focitól, ha nem jár ki meccsekre, nem viszi ki a fiát bármelyik klub meccseire egy stadionba (vagy a helyi foci pályára), tehát nem viszi be őt egy közösségbe, akkor megkeresi saját maga. Magától biztos nem megy ki egy 15 éves srác egy Fradi-Újpestre (és valószínűleg ki sem engedné az édesanyja). Így a tévében néz meccseket, az interneten keres közösségeket. És mi fog történni? A magyar klubok marketing munkája 0, így egy nyugati topcsapat “találja meg” őt. Egy nyugati klubba lesz idővel “szerelmes”. Azt a játékost szúrja ki a tömegből, aki évi 50 gólt lő a legmagasabb szinten is, nem azt, aki már az albán második ellen is begörcsöl.

Szalka Balázs "Szata" válaszolt a kérdéseimre, aki a Magyar Chelsea Szurkolói Klub Facebook oldalának főszerkesztője.

Mikor és hogy lettél Chelse-szurkoló?

Szata: Fiúkhoz képest később kapott el engem a fociláz, akár a suliban rugdosni a bőrt, akár leülni és megnézni egy meccset. Legkorábbi tiszta emlékem a csapatról a második bajnoki cím Mourinhóval. Szerintem csak simán leültem a tv elé és pont őket láttam többször, viszont az a kevés alkalom is magával ragadott.

Mit jelent ez neked? Miben nyilvánul meg a hétköznapokban a rajongásod?

Szata: Az egyszerű kis rajongásból mára odáig jutottam, hogy konkrétan, amikor tehetem nézem a meccseket. Tavasszal ki is fogok utazni. Több, mint 20 mezt gyűjtöttem össze, sálak, apróbb tárgyak, az egyetlen Chelsea által is hivatalosan elismert magyar oldal főszerkesztője lettem. Ezek a dolgok számomra hatalmas jelentőséggel bírnak, bármennyire karitatívak. Természetesen egy mérkőzés előtt/alatt/után testi tüneteket is produkál az ember. :-)

Szurkolsz magyar klubcsapatnak? Ha igen, milyen szinten (meccsekre jársz, tévén nézed stb.)

Szata: Nem szurkolok magyar klub csapatnak, nem is szeretem a magyar focit. Ettől függetlenül a társaság miatt, nagy ritkán, Fradi meccsekre szoktam lenézni, mert budapesti révén elég kényelmes. Ezen kívül még néhány válogatott meccsen voltam. Mivel alapvetően szeretem a futballt, ezért az eredményeket, főbb híreket az NB1-ből is figyelemmel kísérem.

Ha egy magyar bajnokira vinnének ki 10 gyereket, abból 9 fanatikussá válna. Még a szar magyar fociban, a hangulattalan üres stadionokba is van valami, ami megfogja az embert, főleg fiatalon. A futball közege, az oldallelátók hangulata is egyedülálló. (Olyan frappáns beszólásokat, amit a nyugdíjas szurkolók kiabálnak, sehol máshol nem hall az ember.) Aztán persze idővel, felnőtt korukban elkopnak, nem járnak meccsre, ha nem kapnak valami újat, nem kapnak sikereket. Az idő értéke megnő, okosan kell “elkölteni”. Ha nincs jó foci, nincs kiemelkedő hangulat, idővel kikopnak azok az “idióták”, akik még ma is kijárnak. Utánpótlása a lelátóknak pedig csak akkor lesz, ha a gyerekeket hétről hétre kivisszük egy magyar bajnokira. Igen, ez egy ördögi kör. De az a gyerek, vagy fiatal felnőtt a hibás (mert felnőtt már 1-2 generáció, akik a nyugati focin nevelkedtek), akit magától jobban érdekel egy BL-mérkőzés a tévében, mint a Gyirmót-Mezőkövesd élőben?

20140810-chelsea-gera.jpg

Gera Zoli gólja a Chelsea-nek a Groupama Arena nyitómecsén (Forrás: Tempó Fradi!)

Van olyan is, akit megérint gyermekkorában a magyar foci, ki is jár meccsekre, mégis rajong egy külföldi csapatért is (ugye itt vagyok élő példának). Fradi-szurkolónak születtem (már 7 évesen kivittek szüleim egy Örökrangadóra), Milan-szurkolóvá pedig 14 éves korom körül váltam. Akkoriban vidéken, Szolnok mellett éltem, így ritkán jutottam fel az Üllői útra. Szüleim amikor tehették, elhoztak 1-1 meccsre, sőt, a helyi csapat mérkőzéseire is rendszeresen jártunk. 2003 körül kötötték be hozzánk az internetet és a kábel tévét is, futballszerető kölyökként pedig amikor tehettem, focit néztem (ha nem rúgtam a bőrt). A kétezres évek elején játszó Milan valószínűleg sokunkat megragadott. Kaká játékát csodáltam, az eleganciáját, technikáját, mindezek mellett a megalkuvást nem ismerő játékát. A brazil Gera Zolinak tartottam: Gerzson volt a másik kedvencem, és a mai napig az ilyen típusú játékosokat szeretem a legjobban. Ráadásul Kaká - ahogy Gera is - emberileg is példaképe lehet bárkinek. Akkoriban kaptam egy könyvet is, ami Shevchenkóról szólt. Az ő személyisége és története is megfogott, ráadásul külön szimpatikus volt, hogy a keleti régióból sikerült kitörnie, sikerült sztárrá válnia. Két játékos, valamint a sikerek, a szép játék elég volt ahhoz, hogy elkezdtem szimpatizálni a csapattal. Elkezdtem fórumokat olvasgatni, idővel azokba írogatni, és egy új közösségben találtam magam. Egy idő után a Milannal kapcsolatos hírek és fórumok olvasása, a meccsek nézése az életem részévé vált, egy közösségnek a tagjává váltam.

Galacy16, Milan-szurkoló, a Curva Sud Ungheria tagja így lett milanista:

Galacy16: 1987 óta tartom magam rossoneronak, ekkor igazolt az örök kedvencem, Marco van Basten a Milanba. Az is hozzátartozik a történethez, hogy 2 évig alig láttam egy-egy összefoglalót Milan meccsről, de akkor, 10 évesen nekem az is elég volt arra, hogy Milanistának valljam magam. Az 1989-es BEK döntő volt az első meccsünk, amit élőben láttam (TV-ben természetesen). Azóta nagyon kevés hivatalos meccsünkről maradtam le, a mai napig zavar, ha valamilyen okból kifolyólag nem láthatom valamelyik összecsapásunkat.

Mit jelent ez neked? Miben nyilvánul meg a hétköznapokban a rajongásod?

Galacy16: Sokat jelent nekem. Bármennyire nem megy a szekér és bármennyire kritizálom is a klubot az utóbbi években, bàrmennyire fàjjon is ez a helyzet, ugyanolyan büszke vagyok rá, hogy rossonero lehetek, mint akkor, amikor mindenkit aláztunk. Soha nem tudnék más csapatnak szurkolni. Még elképzelni sem tudnám magam ilyen helyzetben.
Az utóbbi időben más csapat mérkőzéseit is eléggé ritkán nézem meg, többnyire összefoglalókból, illetve livescore-ról tájékozódom.
A hétköznapokban próbálok állandóan képben lenni, hogy mi is történik a klubnál, 1-2 szintén rossonero barátommal is el szoktam beszélgetni a csapat körüli infókról, hírekről, na meg ugye a CSU-ban rontom a levegőt, amennyire csak lehet...

Szurkolsz magyar klubcsapatnak? Ha igen, milyen szinten (meccsekre jársz, tévén nézed stb.) 

Galacy16: A Fradinak szurkolok a magyar klubcsapatok közül, de ez már csak amolyan plátói dolog, hosszú ideje nem néztem meg egy magyar bajnokit, hirtelen belegondolva minimum 10 éve, de könnyen lehet, hogy van az több is... Meccsekre sem járok. Jobban nem mennék bele a magyar bajnokság témába, mert valószínűleg sokaknak nem tetszene a véleményem. 

Aki egy nyugati, sikeres csapatnak szurkol, az divatszurkoló – hallottam már ezt is párszor. Biztos így van? Persze van olyan gyerek, akinek még nem fejlődött ki a személyisége, és egy-két kudarc után hajlamos új csapatot “keresni”. De ez a ritka, rajtuk max mosolygunk egy jót. Természetesen nehezebben szeret bele bárki a Kárpát-medencéből egy olyan csapatba, amelyik a német másodosztály 9. helyén tanyázik, az aktuális topcsapatok vannak szem előtt. De akik a 60-as és 70-es években váltak bármelyik budapesti csapat szurkolójává, ők akkor nem voltak divatszurkolók? Akkoriban a Honvéd, a Fradi és a Vasas volt az, ami ma a Real, Barcelona vagy éppen a Chelsea. Sok vidékiből lett fradista vagy újpesti, ahelyett, hogy a helyi csapatuknak szurkoltak volna. Miért? Mert a Fradi és az Újpest volt a hírekben, ott találtak nagy és erős közösséget, ott kaptak mellé sikerélményeket, vagy egy olyan ideológiát, amiben hisznek. De időben közelebbi példa lehet a magyar válogatott, amelyik hosszú idő után kijutott egy nagy versenyre. Korábban üresen kongott az aktuális stadion, ahol a válogatott játszott, csak Olaszország vagy Brazília ellen telt meg. Most mégis pillanatok elfogynak a jegyek még egy barátságos meccsre is a Groupama Arenába, de a VB-selejtezőkre megtelne a Puskás Ferenc Stadion is. Valahol most ez is divat lett. Már nem ciki válogatott meccsekre járni, sőt, egyes körökben menő is. Az éjjel soha nem érhet véget című középszerű popsláger egy jó csapattal, egy kis sikerélménnyel és jó marketinggel együtt egy új közösséget varázsolt. Valami szépet. Amihez jó tartozni.

Geri szíve a Juventusé
Mikor és hogy lettél Juventus-szurkoló?
Geri: Az egész szerelem 1994-re nyúlik vissza. Akkor indult el a Juventus Rádió, és én azt hallgattam. Állandóan hallottam a sporthírekben, hogy a Juve itt nyert, ott nyert, milyen jól szerepel. És akkoriban még nem szerettem annyira a focit. Főleg NBA volt nálam a best akkortájt. Gyűjtöttem is az NBA-s kártyákat, az újságosnál lehetett venni hozzá albumot is. Mai napig is imádom, kedvencem a Miami Heat.
De térjünk vissza a Juventushoz: akkor kezdtem el felfigyelni a csapatra, és mikor 1996-ban megláttam a BL-döntőt a TV-ben, és láttam, hogy ők játszanak, akkor ott ragadtam. Knézy közvetítette. Nagyon kedveltem őt, és miatta is érdekelt a mérkőzés. Megnéztem a BL-döntőt, és megfogott a Juve. Nagyon kedveltem az akkori csapatot. Innentől datálódik az én szerelmem. De sajnos nagyon sokáig szinte egy meccset nem láttam, mert hol néztem volna? Néha a Rai 1 adott meccseket, azokat lehetett elcsípni. De sajnos rendszeresen követni csak 2006-tól tudtam a csapatot. Előtte meg egy barátomnál tudtam néha nézni. Talán évi 10-15 meccset ha láttam, már jó volt. a 2003-as BL-ből pont több meccset tudtam nézni. A döntőt is. A B-s szezont nézni nem nagyon lehetett, mert online még nem nagyon lehetett akkortájt nézni. De minden meccset próbáltam követni, ha más nem, akkor összefoglalókon keresztül. Hiányoztak a Juve meccsek. 1 évig nem sokat láttam. Előtte meg szinte mindet.
Mit jelent ez neked? Miben nyilvánul meg a hétköznapokban a rajongásod?
Geri: Nekem nagyon sokat jelent a Juventus. Nincs olyan nap, amikor ne néznék fel a Juventusos oldalakra. Este, ha későn végzek, akkor is lefekvés előtt még megnézem a híreket, vagy a meccseket visszanézem mindig. Nincsen meccs, amit kihagynék. Nálam ez alap. Ha rosszul játszanánk is megnézném. Nyáron naponta olvasom a mercatós híreket, hogy na kit sikerült igazolni. Van Juvés mezem, azt szoktam hordani, rengeteg Juvés poszter is díszíti a szobám falát. De az ismeretségemben is szoktunk vitatkozni a meccsekről. Vannak Milanos, Romás és Interes ismerősök is. Velük is jókat lehet vitatkozni. Vagy korábban az NSO-n is jókat beszélgettünk, de sajna ott ma már nem lehet. Ja, és ráadásul én eléggé elfogult is vagyok a kedvencemmel kapcsolatban. Próbálok objektív lenni, de sajnos nagyon sok vitám volt már más Juve-drukkerekkel is, akik nagyon erős kritikákat fogalmaztak meg a csapattal szemben. 2017-ben nagyon szeretnék végre Torinóba is eljutni. Ott még nem voltam. Életemben csak egyszer, egy BL-selejtezőn a KKS Lech Poznań ellen láttam élőben játszani a csapatot. De az nagyon jó élmény volt, remélem hamarosan újra láthatom élőben őket.
Szurkolsz magyar klubcsapatnak? Ha igen, milyen szinten (meccsekre jársz, tévén nézed stb.)?
Geri: Magyar klubcsapatnak nem szurkolok, és jelen helyzetben nem vagyok hajlandó magyar kedvencet választani. Logikus lett volna, hogy a nagyapám FTC iránt érzett szerelme rám ragadjon. 95-ben követtem is a BL szereplésüket. De az se tartott sokáig. Nem tudtak meggyőzni, hogy a foci az jó sport. Csak folyton a szurkolói balhékról hallottam, meg a gyenge magyar szereplésről. Egy azt hiszem '96-os meccsről maradt meg az emlék, miután nyilatkozott az aktuális szövetségi kapitány a szerinte legjobbunkról, hogy az első negyed óra után elfáradt. Tettem fel a kérdést magamnak, ha ő a legjobb, és csak negyed órát bír, akkor a többi már a kijöveteltől elfárad, vagy mi?
A mai, politika által elfoglalt magyar focit meg nem vagyok hajlandó megnézni. Pláne minekután a legtöbb pénzt kapó Fradi simán kiesik a BL selejtezőből egy albán 2. helyezettel szemben.
Egy ilyen csapatnak meg minek szurkoljak? A magyar focira nem vagyok hajlandó egy lyukas garast se költeni.
Viszont tavaly megvettem a Ferencváros Vásárvárosok Kupája győzelmének 50. évfordulójára kiadott szurkolói sálat. És a szép benne, hogy azt pont a Juve ellen nyerték meg. Ha ma olyan játékosai lennének a Fradinak, mint anno, nem lenne kérdés, hogy ők is kedvencek lehetnének. De sajna Albert Flóri forog a sírjában. A mai Fradi csak megcsúfolása annak a csapatnak, melyet a nagyapám annyira szeretett.

nepsport.jpg

Amikor még a Fradi verte meg a Juventust... (Forrás: Üllői129)

Attól, mert valaki akár egy újgazdag, nagy történelemmel nem rendelkező csapatnak kezd el szurkolni, nem rossz ember. Valamiért ez fogta meg, de ezért nem kell elítélni. Mindenki keres valamit, ami mellett elköteleződhet, keres egy közösséget, ahova tartozhat. Sosem ismerhetjük a belső motivációját senkinek, hogy mit miért szeret, mit miért tesz. De el kell fogadni, hogy a világ megváltozott, változnak az emberek is. A magyar futballban élők (tulajdonosok, vezetők, újságírók, edzők) ha ezt végre megértik, és jól tudnak rá reagálni, akkor a magyar klubok is lehetnek újra “menők”. Van rá igény itthon is, ld. a magyar válogatottat, vagy akár a veszprémi kézilabda csapatot. Ha pedig nem értik meg, csak szidják azokat, akiket nem érdekel a magyar foci, akkor soha az életben nem lesz változás ezen a téren.

Aki Sinkovics Gábor teljes írását szeretné elolvasni, itt megtalálja: ulloi129.wordpress.com/2010/04/01/off-1010/. Sajnos az eredeti helyről már törölték.

A keretes írásokban interjúk olvashatók különböző csapatok szurkolóival. Külön köszönöm mindannyiuknak, hogy rövid írásukkal segítették a munkámat!

A bejegyzés trackback címe:

https://curvasudungheria.blog.hu/api/trackback/id/tr7612069297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

babo0410 2016.12.23. 17:42:09

Remek írás lett! Gratulálok hozzá

dreamhotep 2016.12.24. 20:03:34

azért szurkolok külföldinek, mert hazai nincs. go niners

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.12.24. 21:47:04

divatdrukkerek vagytok, kulonosen elvezem mikor egymas fikazza a juventus drukker meg a Barcelona arsenal stb.
meg hogy MI, elhoztuk a 3 pontot:)
semi kozotok ezekhez a cspatokhoz, persze a hazai melle fel lehet venni szimpi csapatot a listara, de, mi az hogy MI
mi a fasz kozotok van egy barcelonahoz?
Sinkovicsnak igaza volt
erdekeljen jobban egy barca-real, de sosem leszel sem madridi sem katalan
drukkernek szuletni kell

retrodj · http://retrodj.blog.hu/ 2017.01.25. 15:13:39

@hagyma: Engem az érdekel, hogy véleményed szerint mi különböztet meg egy drukkert, a drukkertől? Attól, hogy minden meccsen ott van? Hogy mindenkit szétvernek, mert nem szimpatizálnak a kedvenceiddel? Hogy mindenkit elvernek a pályán a focisták?

Szerintem meg igenis van VÁLASZTÁS... Én előbb megnézek egy lelkes amatőrökből álló társaságot, akikkel meccs után közösen sörözhet az ember. Az élvonal környékén (itthon) foci nincs, csak ígérgetés. A határon túl egy cseh, osztrák, ukrán, szlovák, de még a románok is verik a nagy magyar élvonalbeli csapatok zömét. Azok közül akik esetleg nyernek, bivalyul meg vannak támogatva állambácsitól. Szóval még csak nem profitálhat belőle senki. (se játékos, se klub, se szurkoló)

A divatszurkoló számomra az, aki mindig annak drukkol, akinek áll a zászló. Hirtelen milyen sok Barcás lett, nem?! Csak nem az elmúlt évek sikerei miatt?! DE! Pont úgy, ahogy az összevásárolt Chelsea vagy épp City alatt történt. (ezzel nem a klub hű szurkolókat akarom bántani). Számomra azok az igazi szurkolók, akik hírből nem ismerték Messit és a nagy Realos menetelés alatti csapat felét felsorolják. Amikor a De Boer, Reiziger, Bogarde, Litmanen, Kluivert, Rivaldo mag ott volt és nem nyert semmit... Vagy a Vialli, Zola, Ravanelli fémjelezte kékek. Hogy az Ireland-Petrov-féle Cityt ne is említsem.

Szerintem igenis vannak szurkolók magyar honban, akik másokért szorítanak. A játékukért, a hajtásukért, eredményességükért. Akik nem ugrálnak ki az egyik dresszből a másikba, csak azért mert gyengén megy a szekér. Én 1996 óta (amióta láttam a Unitedet) szeretem a vörös ördögöket. Akkor is, amikor BL-t nyertek 99-ben és akkor is, amikor 2003-2005 között semmit sem nyertek. Megnézem a meccseiket, vannak sportereklyéim is (mez, sál, bögre, kulcstartó és folytathatnám) és nem érdekel a habzószájú, verekedős megmondó emberek hada. Nyerjen a csapatom, ne sérüljön meg senki (az ellenféltől sem) és kész. Minden más dőljön el a pályán!

Duplaxiii 2017.03.28. 16:43:12

Nem értem, hogy miért reagálsz egyáltalán az ilyenre?
Egyszerűen JOGOD van hozzá, ahogy a kedven zenéd, zenészed, művészed, filmed, ételed, nőd vagy éppen szexpozíciód megválasztásához?
Az ilyen ócska álszent kirekesztők akarják mások számára elírni a divatot, az ízlést, és ezt alja "magyarozással" támasztják alá.
Nem attól magyar valaki, hogy nem tótverát hallgat és nem kamuromán táborral énekel dalokat.
A nyelved, kultúrád, viselkedéset, a múltad tesz azzá!
És ehhez ilyen férgeknek, mint ez a sinkovics, semmi közük.
Vajon mennyire magyaros, amit pár napja Mészáros Bubuval tett? PÉNZÉRT!
Én is milanos vagyok és évtizedek óta vásáoltam mindenféle (sokszo illegális) műholdas rendszereket, hogy éppen egy norvég műholdas csatornán nézhessem őkat.
És régen minden Fradi meccsen ott voltam, de Újpestre is kijártam, Anagyaföldre is, a Volán pályára rendszeresen, a válogatottra.
Ma nem, mert miért tenném? Akkor odaadom a pénzt egy koldusnak és még hasznost is tettem.
Fizetek én a fociért, hiszen az elllopott tao pénzeket nekem is ki kell pótolnom az adómból és fogyasztok gázt, használom a csatornát, tehát a Fradit napi szinten finanszírozom.
De ehhez semmi köze sem sinkovicsnak sem senkinek!
Ez egy kdnp-alapú kirekesztő, megmondójellem.
Ne reagálj ezekre!

Duplaxiii 2017.03.28. 16:47:31

@hagyma:
És te honnan a picsából veszed a bátorságot, hogy másokat a önös ízlésük miatt így minősíts?
Ki fszom vagy te?
Pont a teféléd miatt tartunk itt, a kinyilatkoztató, megmondó erőszakosok miatt.
Még a hitvány foci is elviselhető lenne, de az amit ti szurkolásként műveltek!?
Most is másokat ítélsz el, miközben téged lehet valójában elítélni.
Idióta!

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.03.28. 16:58:49

Kb. húsz évig voltam alacsonyabb osztályú (BLASZ I-IV) igazolt nagypályás focista (III. ker. TTVE, MAFC, MAFC-Favorit, Jóbarátok SE), voltam játékosedző, és hosszú évekig bérletem volt a Fradi pályára. Mellesleg fogalmam sincs, mitől lettem Fradi drukker, mert a családomban senkit sem érdekelt a foci és nem örültek se annak, hogy játszottam, se annak, hogy meccsekre jártam.
Ahogy a magyar foci egyre szégyenletesebben hanyatlott, egyre inkább elegem lett belőle. Szerintem a magyar labdarúgás halott és amíg nem zavarják szét ezt a korrupt bandát (vezetőket, edzőket, játékosokat, politikusokat és egyéb ingyenélőket), addig nem is fog feltámadni.
Az igazi focit viszont továbbra is szeretem, így kénytelen vagyok külföldi meccseket nézni. Ugyanakkor valahogy egy meccset sem tudok semleges kívülállóként nézni, így lassanként kialakulnak a szimpátiáim. Néha meccs közben kezdek el drukkolni egyik, vagy másik csapatnak.
A Barcelonának a zseniális Messi-Xavi-Iniesta hármas játéka miatt kezdtem el drukkolni, a Liverpoolnak pedig annak idején még a Keegan-féle BEK-győztes csapat láttán.
Szerintem addig, amíg itthon nem lesznek nagy egyéniségek, amíg nem lesz nézhető foci (mert a mostani még karikatúrának is gyenge), addig egyre több fociszerető ember választ magának külföldi példaképeket és csapatokat.
Nem azon kéne nyivákolni, hogy miért lesz valaki Chelsea drukker, hanem itthon újra meg kellene honosítani azt a sportágat, amelyet világszerte labdarúgásnak hívnak.
Ennyike... :)

orient 2017.03.28. 16:59:00

Jo kis iras. Ez az iro egy barom volt (ahogy a hagyma vagy hogyhivjak is bejott ide trollkodni..). Ami teny, hogy van sok divatdrukker aki aze lett barcas mert minden haver az a suliban, meg ott a Messi is, de focihoz fogalma sincs.

Kozelitsuk meg mashonnan a temat. Miert van, hogy a legtobb olasz baratom nem az adott csapatnak szurkol ahova valo? Filippo haverom aki Milano-i (de szulei Genoa-iak) - Juve szurkolo. MIert? Carlo baratom aki meg szardinira valo, Firnezeben nott fel es el, de nem a cagliarinak szurkol, megcsak nem is Fiorentinanak, hanem szinten Juve. De romai baratom aki ACMilan drukker miert nem AS roma? Persze ezek a kivetelek, de meg ott is elofordul ilyen. Most kovezzuk meg oket? A foci az egy szep jatek miert nem lehet annak a csapatnak szurkolni akinek akarunk anelkul, hogy valaki leugatna es megondana ezt nem lehet? Nekem pl. tok szimpatikus a liverpool jateka es a tortenelmuk. Tetszik, hogy szurkoloik es jatekosaik kitartanak mellettuk akar elethosszig akkor is ha nem nyernek se bajnoksagot se mas nagy eredmenyuk nincs mndjuk evtizedekig. Tetszik a Bilbao ahol csak sajat nevelesu jatekosok vannak vagy csak baszkok jatszhatnak a csapatban. Ott is tetszik a lojalitas es hogy versenykepesek egy RM, arca, AtleticoM-dal penz nelkul is. Igen a csapatoknak van tortenelme, kulturaja, stilusa, es az szurkoloiknak is, miert baj ez ha valaki ez alapjan szurkol egy csapatnak?

En magam Napoli drukker vagyok. Gyerekkoromban mikor meccseket neztunk a 80as evekben megorultem Maradonaert. Tetszett, hogy Napolival nyert bajnoksagot es a szeretete a varos irant. Fiatalon elmentem es megfogott a varos az emberek es az egesz napolyi legkor. Valamikor evente 3-4x is lementem, helyi barataim lettek nyarakat toltottem ott a vezuvnal es igen Napoli drukker lettem mar regota. Mas kerdes a felesegemmel is ott talalkoztam es van csaladi kotodes is mar, de miert mondja meg nekem akarki, hogy magyarkent nem lehetek Napoli drukker? Csak ujpest meg fradi van? Gyerekkoromban Vasasban fociztam es szeretem oket, de magyar focit akkor nezek majd ha nemzetkozi szinten is ott leszunk. Nem PL, vagy SerieA, de legalabb egy szlovak, lengyel, horvat bajnoksag szinvonalat hozzuk akkor megint nezek magyar focit. Addig nem pazarlom az idot ra es marad egyedul Insigne, Hamsik es a Napoli szerelem...

hahópihehh 2017.03.28. 17:32:31

Nem értem, miért kellene száz éve egy klub rajongója lenni ahhoz, h ne nézzék az embert divatdrukkernek. Néztem teniszt, forma1-et, focit, kosárlabdát, kézilabdát, röplabdát, de csak néhány olyan csapat van, akiknek huzamosabb ideje is a követője vagyok, ilyen pl a dán kéziválogatott vagy a Barca, mégpedig azért, mert szimpatikusak a játékosok (na nem mind...), tetszik a játékuk, és élmény nézni a meccseiket. Ez a magyar labdakergetésről a tavalyi egészen érdekes megvillanáson kívül nem nagyon mondható el. Nem azért nézem, mert bármilyen kötődésem van Spanyolországhoz vagy Dániához, egyszerűen így alakult. Nem lehet, hogy vagyunk ezzel még így páran, és ez itt most csak egy burkolt hazaárulózás?

Bobby Newmark 2017.03.28. 18:14:30

@hagyma: Ez nettó kiterjeszthető MINDEN csapatra és minden sportra. Mert mondjuk a Fradi sikeréhez mit tesz hozzá az átlag szurkoló, mi köze van hozzá, mire büszke? Biztosan én vagyok rosszul drótozva, de ezt picsára soha nem értettem, és valószínűleg soha nem is fogom.

szanalmas 2017.03.28. 19:39:02

@Bobby Newmark: Ez kemény pszichológia már. Igazából most már egyre inkább kompenzáció, hiszen régen még lehetett azt mondani, hogy kiment az ember egy meccsre, és ismerős, haver de legalább falubeli valaki játszott a falu, város csapatában (ezért mennek ki ma is egy amcsi kisvárosban az iskolai meccsekre), de ma már nem, hogy a szomszéd faluból, hanem másik országból érkezett valakik sportolnak egy (maradjunk a futballnál) csapatban. Így tényleg tök vicces, marad az, amit a cikk is említ, hogy közösségbe tartozás (akár egy rajongói klub mondjuk Michael Jacksonért, vagy a tinibandákért, sztárokért, sportolókért, satöbbi), a hobbinak nevezés (ez leginkább a kompenzáció), és ennek része, hogy valaki sosem tudna még x-ed osztályú focista se lenni, ami miatt rajong a más tehetségéért (művészetre dettó ez).
Nyilván, minél szórakoztatóbb a játék, annál több a "szurkoló" akik fizetnek a jegyért, így magukénak érezhetik a sikert, vagy ugye a csapat is jobban hasít állítólag, ha érzik a feléjük áradó figyelmet. (Mondjuk ez hülyeség, lásd pl. magyar válogatott :D)

Meg olyan, mint a zenerajongásnál a koncertélmény, pedig igazából a stúdiófelvétel jobban szól, (főleg paybacknél), a TV-ben közelebbről látja, mégis valamiért szeretnek a zajos, tumultuózus, kényelmetlen rajongói környezetben lenni. Meg fotózni telefonnal, mikor a neten ezerszer jobb képeket találnak. Bár a sok magyar Barca szurkolónak még a testközeli élmény sincs meg, vagy soha nem is lesz meg.
Igazából a legszörnyűbb az ULTRÁK féle banda, akik tényleg nem tudni, miért szeretnek részegen verekedni a csapatért, nem is nagyon érdekli őket a játék lényege, nekik egy életforma, kompenzálni a saját sötétségüket a "közösségben" "éléssel".
Jó, persze attól, hogy a rajongást én sem értettem sosem (illetve időben kinőttem belőle), simán elhiszem, hogy ezzel valaki jól érzi magát.
Lehetne még analizálni mélyebben is, de már ez is sok lett. :)

szanalmas 2017.03.28. 20:04:20

Egyébként a legtöbb kommentben benne van a lényeg, hogy az emberek a jobb dolgokat szeretik, és nem a gagyit.
Többen leírták, hogy jobban szórakoztatja őket a minőségi futball. Ennyi.
Mint a zenében, irodalomban, filmben, és minden hasonló szórakoztató dologban nyilván a nekik jobbat keresik, és azt élvezik inkább, mint a helyi gagyit.
Meg pláne változik a világ, 40 éve vicces lett volna egy magyar Real szurkoló, aki még meccset sem láthatott egyet se a TV-ben. Na úgy elég vicces lett volna szurkolónak lenni. (Mondjuk volt egy haverom, ő Liverpool szurkoló volt a 70-es években, volt egy bakelit szurkolói lemeze, meg sálja, és újságból szurkolt eredmények alapján. XD

2017.03.29. 09:16:32

" Ha pedig nem értik meg, csak szidják azokat, akiket nem érdekel a magyar foci, akkor soha az életben nem lesz változás ezen a téren."

De miért érdekelne, amikor csapnivaló, és ha már leülök megnézni egy mérkőzést, akkor valóban szórakozásra vágyom, nem arra, hogy csupán bosszankodjam azon, amit ezek a futballistáknak nevezett falábúak művelnek. Már egy afrikai bajnokság is élvezetesebb, mint a magyar, pedig harminc éve azt sem tudták, mi az a labda.

Millerdraft 2017.03.29. 19:55:09

@hagyma: ott a pont....sok divat fasz, hungarókatalán meg szittyamadridista. Csak szeretnètek közèjük tartozni, de a helyiek is sikitófrászt kapnak a sok műmajomtól aki próbál hozzájuk dörgölödzni.

Szori 2017.04.01. 18:21:17

@szanalmas: te tényleg nem tudod kik az ultrák. De attól függetlenül elég markáns véleményed van róla. Ajánlom figyelmedbe a Google-t.
süti beállítások módosítása